Morgen is het zo ver: het congres van het Consortium voor Innovatie vindt wederom plaats in Veldhoven met dit jaar als thema:
De leefwereld van de leerling.Een interessant thema met ook dit jaar weer een zeer groot aantal inhoudelijk sterke presentaties die de moeite waard zijn om te gaan volgen. Lastig dus om überhaupt een keuze te maken. Zoals vorig jaar loopt er ook dit jaar, gelukkig, een 10-tal CvI bloggers rond om verslag te doen van de diverse presentaties. Handig om zo ook een beeld te krijgen van presentaties waar je niet naar toe kunt gaan.
Leuk is dat dit jaar naast het CvI Blog er een heuse CvI Community is gestart. In deze CvI community kun je verbindingen leggen met mede community-leden, oude foto’s bekijken van de deelnemers (ook ik zal voor de bijl gaan door een oude jeugdfoto te tonen in deze post 8-), maar ook om inzicht krijgen in de presentaties die je niet kunt bijwonen.
Boeiend is dat dit jaar, meer als voorheen, op Twitter (hastag #cvi2010) vooraf al de nodig buzz was over het congres. Als je dit gevolgd zou hebben dan zou je inzicht hebben kunnen krijgen in een aantal nieuwigheden/experimenten tijdens het congres.
Zo zullen diverse deelnemers hun hobby presenteren. Als ik me goed herinneren zullen er minimaal schilderijen en foto’s tentoongesteld worden, aldus enkele tweets op Twitter. Ik ben benieuwd naar de creativiteit van de deelnemers en zal zeker op zoek gaan naar de ruimte waar dit plaatsvindt. Kan iemand me helpen?
Tevens zal er een expositie zijn waarin een aantal deelnemers vertellen over hun leefwereld als leerling (meestal uit een ver verleden). Via een foto op A2 formaat waaraan een mp3 speler bevestigd is, kun je horen hoe deze deelnemer zijn jeugd heeft ervaren als leerling.
Het idee is dat deelnemers elkaar zo ontmoeten op dit soort plekken om ervaringen uitwisselen, want ten slotte is het leren kennen van elkaars leefwereld essentieel. Zeker meer inzicht in leefwereld van onze leerling is essentieel, omdat het ons mogelijkheden geeft om onderwijs te maken dat motiveert en beter beklijft.
Zie ook de weblog: Innovatie in ICT en Onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten