Gast-ROC: Rijn IJssel

Tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT presenteerde Rijn IJssel zich als komend gastcollege door een verrassende Flash mob.

Ruim 50 dansers Show en Urban van Rijn IJssel Kunst & Cultuur begonnen onverwacht tussen alle lunchgasten van de conferentie te dansen. Eerst één student, daarna volgden steeds meer studenten totdat de gehele groep tussen de tafels een prachtige show weggaf.

Halverwege de dans werd de aanleiding van deze spetterende dans duidelijk: maart/april 2012 is Rijn IJssel gast-roc voor de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op Papendal in Arnhem.
Klik hier voor een full screen versie van de Flash mob.

woensdag 14 april 2010

Puberbrein binnenstebuiten

Huub Nelis van Young Works is bekend van het boek "Puberbrein". Hij opent met de stelling dat hersenen zich doorontwikkelen tot een leeftijd van 25 jaar. Onderzoek uit fMRI scans toont dit aan. Hersenen groeien van "achteren naar voor". Van basale functies achterin naar de meer complexe functies voorin. Hiervoor worden allerlei extra verbindingen in de frontaalkwab aangelegd. Dit ontwikkelt zich juist tussen de 10 en 25 jaar.

Dit heeft allerlei gevolgen voor pubers, die je dagelijks in het onderwijs tegenkomt:
  • Geen helicopterview
  • Moeite met plannen en vooruitkijken
  • Moeite met inlevingsvermogen.
De frontaalkwab is eigenlijk de regisseur van de hersenen. Deze is het laatst klaar. De ratio blijft dan op afstand en emoties worden vaak negatiever ingeschat. Hormonen die "gieren" zijn niet de enige oorzaak van pubergedrag.

Voorbeeld: Biologisch gezien moet je rond de 12de gaan beginnen met nestverlating. Omdat niet eng te vinden is een roekeloze houding makkelijker. Dat blijkt uit allerlei risico's die jongeren nemen en een kick geven.

Er zijn ook verschillen met vroeger, niet zozeer in gedrag alswel in mogelijkheden: er zijn meer middelen ter beschikking om verbonden te zijn en contact te houden. "Het erbij horen" was voor pubers altijd al belangrijk. Ze hebben nu alleen de middelen om dit technisch te ondersteunen via chat, sms etc. Het profileren en tentoonstellen van zichzelf is ook om verbondenheid te voelen met anderen.

Ik ontdekte ook nog een nieuwe woord: : "Infobesitas" oftwel meer behoefte aan kennis van online media.

Maar wat kun je hier nu mee in onderwijs:
- Je hebt meer invloed dan je denkt!!! Ook al lijkt het niet aan te komen. Als ouder of docent ben je de plaatsvervangende frontaalkwab.
- Positieve benadering: denk er over na HOE je jongeren benadert. Complimenten hebben grote uitwerking.
- Biedt structuur, wat iets anders is als streng. Biedt veiligheid. Vraag waar ze onzeker over zijn.
- Creëer verbinding: Een positieve leeromgeving activeert Oxytocine, dezelfde stof die ook gemaakt wordt bij verliefdheid! Leren geeft dus een goed gevoel! Toon persoonlijke waardering en interesse.

Zelf vond ik dat in de presentatie goed de verbinding gelegd werd tussen een aantal ogenschijnlijk open deuren en de ontwikkeling van de hersenen in de pubertijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten