Gast-ROC: Rijn IJssel

Tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT presenteerde Rijn IJssel zich als komend gastcollege door een verrassende Flash mob.

Ruim 50 dansers Show en Urban van Rijn IJssel Kunst & Cultuur begonnen onverwacht tussen alle lunchgasten van de conferentie te dansen. Eerst één student, daarna volgden steeds meer studenten totdat de gehele groep tussen de tafels een prachtige show weggaf.

Halverwege de dans werd de aanleiding van deze spetterende dans duidelijk: maart/april 2012 is Rijn IJssel gast-roc voor de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op Papendal in Arnhem.
Klik hier voor een full screen versie van de Flash mob.

woensdag 14 april 2010

WRLD & Onderwijscatalogus Wellantcollege – Bert van Daalen, David Dekker

WRLD = Wellant – Rivor- Leiden – Da Vinci: een netwerk waarin met vereende krachten aan  onderwijsontwikkeling wordt gewerkt.

Onderwijscatalogus = al het onderwijs dat een instelling kan aanbieden

van groepen naar individuen naar groepen
Momenteel gaat het onderwijs nog uit van groepen: als je meer richting individueel onderwijs gaat, ontstaan er groepen. De basis is een individueel arrangement. Een roosterbare eenheid. Het kan groter of kleiner zijn: een dagdeel of 10 weken achterelkaar een dagdeel.

Onderwijscatalogus implementeren?
Implementeren en implementeren is twee: Je kunt de OC vullen met de examendossiers (en dan nog kun je dieper of minder diep gaan) maar je kunt de onderwijscatalogus ook inzetten voor de flexibilisering van het onderwijs. Voor het goed functioneren van het KRD is tenminste nodig dat het examendossier wordt geïmplementeerd. (Dat kan ook op heel hoog niveau zijn: alleen behaald ja/nee)

Je kunt er veel meer mee: Flexibilisering
Maar flexibiliseren kan alleen door te standaardiseren: Hoeveel instroommomenten bijvoorbeeld? Wanneer? Periodes gelijk trekken.

Denk Groot, Begin Klein
of: beginnen met het doel voor ogen. Anders zet je een methodiek neer die straks niet meer werkt. Eigenlijk Heel Logisch.

Randvoorwaarden
Hou er rekening mee dat de beheerslast heel groot kan zijn: kun je dat wel aan als instelling? Misschien moet e.e.a. geparkeerd worden tot de instelling eraan toe is? Als je geen volledig geflexibiliseerd programma hebt, heeft het vullen van de onderwijscatalogus met onderwijseenheden GEEN toegevoegde waarde, stelt men. Beheerslast te groot, toegevoegde waarde nihil. Totdat je andere modulen wellicht gaat gebruiken die ook een onderwijscatalogus vereisen.

Deze presentatie verwart me wel… Het lijkt net of het triple A-verhaal rond de onderwijscatalogus alleen werkt als je volledig gaat flexibiliseren?

Wie wil daarop reageren??

1 opmerking:

  1. Ik had deze presentatie graag bijgewoond, maar ja, andere prioriteiten.
    Maar om even te reageren op je vraag: zie http://veldhoven2010.blogspot.com/2010/04/flexibiliseren-is-niet-zo-moeilijk.html

    BeantwoordenVerwijderen