Gast-ROC: Rijn IJssel

Tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT presenteerde Rijn IJssel zich als komend gastcollege door een verrassende Flash mob.

Ruim 50 dansers Show en Urban van Rijn IJssel Kunst & Cultuur begonnen onverwacht tussen alle lunchgasten van de conferentie te dansen. Eerst één student, daarna volgden steeds meer studenten totdat de gehele groep tussen de tafels een prachtige show weggaf.

Halverwege de dans werd de aanleiding van deze spetterende dans duidelijk: maart/april 2012 is Rijn IJssel gast-roc voor de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op Papendal in Arnhem.
Klik hier voor een full screen versie van de Flash mob.

woensdag 14 april 2010

Museum of rariteitenkabinet

Via een tableau vivant van verschillende gebruikers startte de presentatie van het ROC van Eindhoven: "Komt dat zien: het museum van de leefwereld" (tweede ronde 14 april)

De verschillende gebruikers (jong en oud), netjes voorzien van een kaartje met een korte beschrijving (naam, geboortejaar en specifieke gebruiksvoorkeuren) kunnen worden bevraagd. De functionaliteit op de kaartjes loopt uiteen van MSN, Hyves, Google en persoonlijke websites tot spelletjes en online sites die voor het onderwijs zijn ontwikkeld (woordjes oefenen). Het gaat zowel om gebruik voor schooldoeleinden als voor privédoeleinden.

Na een rondje werd het woord gevoerd door een jonge VO-leerlinge die in haar leeromgeving op veel hobbels stuit als het gaat om computer- en internetgebruik. Hobbels voor haar omdat zij in haar eigen tijd (en dagelijks leven) de weg weet te vinden in de mogelijkheden die internet haar te bieden hebben. Maar de lijn doortrekken in de school is niet mogelijk.

Een tweede spreker is ZP-er (zelfstandig professional) die zich als academiebouwer (leeromgevingen) en vader van 6 kinderen, verbaast over het gebrek aan mediabeleid en -gebruik in het onderwijs. Momenteel is hij in gesprek met Kennisnet over de mogelijke publicatie van zijn (fenomenologische) analyse van 35 essays die hij bij Kennisnet heeft opgeduikeld. Volgens hem is er door Kennisnet te weinig gedaan met de inzichten die de essays opleveren. Kennisnet heeft de essays wel gebundeld uitgegeven maar volgens Hoogendijk te weinig toegevoegd door deze wijze van publiceren.

De discussie die vervolgens wordt gevoerd aan de hand van deze voorbeelden spits zich toe op adoptiekenmerken:
  • 'het onbekende' dat afschrikt of onbemind maakt
  • 'het onvertrouwde' niet natuurlijk weten te verbinden met het leerproces
  • 'het ongerichte' waardoor men niet langer 'in control' denkt te zijn
  • 'het onbegrepene' dat zich niet laat vertalen naar een integrale visie dan wel integraal beleid
Paulo Moekotte

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen