Gast-ROC: Rijn IJssel

Tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT presenteerde Rijn IJssel zich als komend gastcollege door een verrassende Flash mob.

Ruim 50 dansers Show en Urban van Rijn IJssel Kunst & Cultuur begonnen onverwacht tussen alle lunchgasten van de conferentie te dansen. Eerst één student, daarna volgden steeds meer studenten totdat de gehele groep tussen de tafels een prachtige show weggaf.

Halverwege de dans werd de aanleiding van deze spetterende dans duidelijk: maart/april 2012 is Rijn IJssel gast-roc voor de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT op Papendal in Arnhem.
Klik hier voor een full screen versie van de Flash mob.

donderdag 15 april 2010

Nachtelijke discussie tot in de kleine uurtjes.

Het voordeel van de aanwezigheid in Veldhoven met de camper is dat je niet gehinderd wordt door het onvermijdelijke sluitingsuur van de bar en de bediening.
In wat iemand (een tukker) oneerbiedig de 'zuipkeet' noemde zijn we tot in de kleine uurtjes doorgegaan.Om drie uur eieren met spek gebakken en in bescheiden mate een glaasje calvados gedronken.
Maar ook een intensieve discussie gevoerd met mensen van ROC Twente, het Horizon College en Parantion over wat je drijft om (lang) in het onderwijs actief te zijn.
Gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat het toch vooral gaat om de ontplooiing van talent. Jongeren laten ontdekken wat ze willen en kunnen en ze vervolgens naar een maatschappelijk relevant diploma brengen is waar je het uiteindelijk voor doet.
Als alle MBO-instellingen dat uitdragen en op een goede manier invullen moet het op termijn wel weer goed komen met het imago van het MBO.

Ondanks de kleine uurtjes vanmorgen op tijd voor de presentatie van de film "Leren van elkaar" uit de serie "Meesters in het MBO veranderen......". Beetje met gemengde gevoelens bekeken. Voorop gesteld moet worden dat de films uit deze serie bedoeld zijn als hulpmiddel in het professionaliseringsproces van docenten. Ze zijn dus voor intern gebruik.
Met betrekking tot 3 aspecten van die professionaliteit - maken examenopgaven, feedback van deelnemers en zelfsturing van teams - wordt steeds op een ROC getoond
hoe dat leerproces verloopt.
Mijn ambivalentie wordt ingegeven door de vraag of de vertoning van deze film andere docenten verder helpt in hun eigen professionalisering. Vernam ook niet of daar al ervaring mee is en hoe de docenten de ninformatie waarderen. Leek mij allamaal nogal impliciet en impressionistisch. Wellicht dat docenten meer hebben aan een wat meer gestructureerde en systematische verslaglegging van zo'n onderwerp. Maar ik kan het mis hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten